Algorytm. Obliczanie pola trójkąta
Poniższy materiał to część cyklu „Algorytmy dla uczniów”
Stworzymy teraz algorytm obliczający pole trójkąta.
Rozpoczniemy od zapisania specyfikacji problemu.
Specyfikacja algorytmu obliczającego pole trójkąta
Problem: Obliczanie pola trójkąta.
Dane: a, b, c – trzy dowolne liczby
Wynik:
Jeśli liczby a, b, c są długościami boków trójkąta to wyznaczamy S – pole tego trójkąta. Jeśli liczby a,b,c nie tworzą trójkąta wyprowadź komunikat, że dane liczby nie są długościami boków żadnego trójkąta.
Metoda obliczania pola trójkąta
gdzie p oznacza połowę długości obwodu trójkąta, czyli p=(a+b+c)/2
p-a>0
p-b>0
p-c>0
gdzie p – obwód trójkąta
Zatem zanim przystąpimy do obliczania pola trójkąta musimy zbadać czy a,b,c tworzą trójkąt. W tym celu najpierw musimy obliczyć obwód trójkąta. Następnie zbadać jak powyżej …….
Posiadamy zatem już wszystkie informacje, niezbędne do stworzenia algorytmu.
Jak przedstawić nasz algorytm? Pamiętamy, iż istnieją różne sposoby zapisywania algorytmów. My przedstawimy teraz nasz algorytm w postaci listy kroków.
Lista kroków
Krok 2. Jeśli p-a>0 i p-b>0 i p-c> 0 to przejdź do Kroku 3. Jeśli warunki nie są spełnione wyprowadź komunikat, że liczby a,b,c nie są długościami boków trójkąta i zakończ wykonywanie algorytmu.
Krok 3. Oblicz i wypisz wartość wyrażenia S= …..
Schemat blokowy algorytmu
Podsumowanie
Ten artykuł jest częścią cyklu „Algorytmy dla uczniów”. Cały kurs zawierający materiały dotyczące algorytmów dla początkujących zawiera:
Lekcja 1: Co to jest algorytm? Podstawy algorytmów
Lekcja 2: Sposoby zapisu algorytmów
Lekcja 3: Rodzaje algorytmów
Lekcja 4: Schematy blokowe algorytmów
Lekcja 5: Specyfikacja algorytmu. Specyfikacja problemu algorytmicznego
Lekcja 6: Algorytmy Przykłady i zadania
Lekcja 6.1: Algorytmy. Przykłady i zadania. Obliczanie pola trójkąta
Lekcja 6.2: Algorytmy. Przykłady. Algorytm Euklidesa
Lekcja 6.3: Algorytm. Gra Kamień Papier Nożyce
Lekcja 7. Przykłady schematów blokowych. Ciągi liczb
Lekcja 8. Sortowanie – algorytmy sortowania
Lekcja 9: Algorytmy. Tablice jednowymiarowe
Lekcja 10. Algorytmy. Tablice dwuwymiarowe